Maand: juni 2020

Hoogsensitivitijd

Hoogsensitiviteit

Volg je eigen pad

In mijn laatste blogs las je dat ik mijn leven drastisch veranderd heb na het herstellen van een burn-out. Dit was echter niet de eerste keer dat ik in mijn leven voor deze keuze heb gestaan en moest veranderen om verder te kunnen. Echter is de stap om dit blog te schrijven voor mij een stuk lastiger omdat dit al zoveel jaren in mijn hoofd speelt. Ik ben bang geweest voor de reacties die het teweeg zou kunnen brengen. Nu wil ik laten zien dat hoogsensitiviteit, ook als man, bespreekbaar is. Wat anderen ervan vinden maakt daarin niet langer een verschil.

NU is de tijd

Het schrijven van dit verhaal heb ik zeker 10 jaar uitgesteld. Jarenlang heb ik geprobeerd te zijn zoals mijn gedachten mij vrij dwingend oplegden.
Nu ben ik klaar om het volledig te omarmen. Niet langer hoef ik mezelf te bewijzen in het ‘normale’ leven en de klim op de maatschappelijke ladder. Ik heb die route bewandeld, er veel van geleerd en nu achter me gelaten. Ik ben iemand die graag anderen helpt, al heel mijn leven. Vaak verpakt in een functie of een rol maar altijd oprecht en behulpzaam

Gevoelig

Ik ben hooggevoelig. Over het algemeen worden mensen met deze eigenschappen als Hoogsensitieve Personen (HSP) omschreven, al is er voor de meesten een verschil tussen gevoelig of sensitief. Voor mij is er geen onderscheid in de verwoording.
Hoogsensitiviteit is in de laatste jaren meer aanwezig in de maatschappij en wordt steeds vaker erkend door de traditionele medische wereld. Net als bij dieren, zijn er tussen mensen verschillen in de mate van opmerkzaamheid en gevoeligheid. De ene persoon is meer in staat om iets aan te voelen dan een ander. Naar schatting is ongeveer 20% van alle levende wezens op aarde hooggevoelig. Dit betekent dat zij in staat zijn om de kleinste dingen te zien, horen, ruiken of voelen. Het is duidelijk geen aandoening of ziekte maar kan gezien worden als eigenschap; zoals sommigen bijvoorbeeld goed zijn met cijfers, zijn HSP-ers goed in het opnemen van hun omgeving.

Pubertijd

In de maatschappij zoals we die kennen is gevoelig zijn vaak een reden om zwakte toe te kennen terwijl kwetsbaarheid enorm wordt onderschat. In de jaren voordat ik 18 werd was ik behoorlijk van slag. School lukte mij niet goed omdat ik mij niet kon concentreren en ik zocht toevluchten om maar niet met mezelf en mijn gedachten bezig te hoeven zijn. Ik was extreem perfectionistisch en continue bezig met wat iedereen om mij heen van mij dacht. Het brandde mij volledig op in mijn pubertijd. Er waren depressieve gedachten omdat ik me niet begrepen voelde en de hulp tot dan toe kon mij niet in de juiste richting sturen. Vanalles deed ik om maar niet bezig te hoeven zijn met mijn gevoel. Al vroeg begon ik met roken en drinken en heb in de middelbare school periode overmatig softdrugs gebruikt. Het was voor mij lange tijd een uitweg, een reden om mezelf niet onbegrepen te voelen in deze wereld. Op mijn 17e was ik ten einde raad; ik ging niet meer naar school omdat ik straatvrees had ontwikkeld en het simpelweg niet meer durfde.

Eszenzz

Tot er een sprankje hoop kwam in de vorm van de term Hoogsensitiviteit. Ik las websites en boeken en herkende mij voor het eerst in verhalen van anderen. Na een lange zoektocht kwam ik uiteindelijk in aanraking met Antoine, een hypnotherapeut onder andere gespecialiseerd in hooggevoeligheid. Zijn instituut Eszenzz in Amsterdam biedt begeleiding aan voor hooggevoeligheid en Mentaal Emotieve Training met betrekking tot eetproblemen, angst-, dwang-, en identiteitsstoornissen zoals BED, anorexia, boulimia, dwanghandelingen, rituelen e.a. ongewenste gedragingen. Meer informatie over het instituut en haar diensten vindt je hier.

HSP Leergang

In zijn HSP leergang leerde ik om mij vast te houden aan mijn gevoel en mij niet te laten meenemen in gedachten. Het gaf mij de kracht en zelfvertrouwen om mijn leven om te gooien. Ik koos ervoor om opnieuw te starten. Nam afscheid van vrienden. Ging naar de avondschool om mijn havo af te maken en kon uiteindelijk starten met mijn HBO studie. Ik heb een stijgende lijn mogen ervaren in de jaren erna tot het mij weer teveel werd en ik burn-out raakte. Werkt de methode dan niet voldoende? Jawel, maar ik heb mezelf verleid om voorbij mijn grenzen te gaan en mijn ambitie en perfectionisme boven mijn gezondheid gesteld. Over perfectionisme volgt mogelijk later een blog omdat ik hoor en lees dat er veel mensen binnen onze generatie hiermee worstelen.

Hoe is het leven als HSP-er?

Hoe voelt het om hooggevoelig te zijn? Dat is een goede vraag welke lastig is om duidelijk te beantwoorden omdat ik niet anders weet. Je zou kunnen zeggen dat de zintuigelijke waarnemingen extreem uitvergroot worden. Iedere prikkel van buitenaf komt binnen zonder filter. Geluiden bijvoorbeeld kunnen enorm fijn voelen in de vorm van muziek of vogelgezang maar tegelijkertijd ook enorm afleiden en vermoeien wanneer het gaat om harde geluiden van bijvoorbeeld verkeer, geschreeuw of boren.
Het zien en ervaren van de natuur geeft vaak rust en laadt op terwijl we in veel gevallen tot 8 uur per dag op een kantoor zitten met tl-licht. Het ligt natuurlijk genuanceerder dan goed of kwaad, fijn of vervelend. Maar het geeft wel een indruk van de contrasten die er op dagelijkse basis zijn in het leven van een HSP-er.

Bewuster

Het kan enorm vermoeiend zijn om op deze manier dagelijks in het leven te staan. Althans wanneer je onbewust met deze eigenschap leeft. Wanneer je jezelf bewuster wordt van wat er speelt is het mogelijk om balans te vinden tussen prikkels en ontspanning of rust. Door het volgen van de leergang ben ik in staat om grotendeels op gevoel te kunnen leven en werken. Daarnaast durf ik mijn intuïtie te volgen en kan hiermee, op gevoelsniveau, connectie maken met anderen en aanvoelen of er iets speelt.

Begeleider

Vorig jaar ben ik van leerling naar leraar gegaan en heb ik de opleiding tot HSP-begeleider volbracht. Het heeft mij opnieuw laten zien hoe krachtig deze eigenschappen kunnen zijn wanneer je er ruimte aan geeft. Daarnaast heb ik vele anderen leren kennen die als HSP-er door het leven gaan en mij nog steeds inspireren om te doen wat ik nu doe. 

Deel dit blog met anderen die er mogelijk steun aan kunnen hebben:
BLOG van vermoeid naar energiek deel 2 GEVOELSGOED

Van vermoeid naar energiek – Deel 2

Voeding

In het vorige blog eindigden we met de keuze om te vechten in plaats van te accepteren dat het zo zou blijven. Het gaf mij de benodigde motivatie om andere wegen te vinden die mij alsnog zouden brengen naar mijn bestemming; energiek zijn en weer kunnen genieten. De eerste beslissing viel al snel; ik moest en zou stoppen met roken. Ik wilde niet langer afhankelijk zijn van deze verslaving die mij schijn-ontspanning bood voor een kleine 10 seconden per sigaret. Daarnaast las ik veel over de invloeden van voeding op het lichaam en energieverdeling. Na opties afgewogen te hebben koos ik ervoor om preventief een dna-onderzoek te doen dat mij inzichten zou kunnen geven in niet alleen voeding maar ook andere intoleranties en gevoeligheden. In de uitslag, enkele weken erna, bleek dat ik gevoelig was voor voedingsproducten met gluten en lactose. Ik heb sindsdien mijn dieet aangepast, door het vermijden van gluten en verminderen van lactose-inname, en eet daardoor nog steeds met meer plezier en gemak. Daarnaast zorgde de keuze om voornamelijk natuurlijke suikers te eten in de vorm van bijvoorbeeld fruit voor minder pieken en dalen in mijn energiebeleving. Het kost mijn lichaam simpelweg minder energie om genuttigde voedingsstoffen om te zetten. In een toekomstig blog komt voeding uitgebreider aan bod voor wie dit interessant vindt.

Sport

Mijn interesse in de hartritme-variabiliteit bracht me op een nieuw spoor waar ik direct enthousiast van werd. Beetje gek in een situatie als deze waarbij ik al langere tijd eruit lag, maar toch voelde het echt zo. Dit zou wel eens de weg kunnen zijn naar herstel. Ik kwam terecht bij Bio-check, een organisatie gevestigd in Rotterdam die mensen begeleidt met ernstige stress- en vermoeidheidsklachten. In het verhaal werd duidelijk dat de oplossing voor de vermoeidheid beweging was. En hiermee bedoel ik echt beweging, in de vorm van fysieke training. Hoe kon ik daar niet enthousiast over worden? Ik kon (hopelijk) weer gaan sporten en tegelijkertijd herstellen en mij fitter en energieker voelen. Waar kon ik tekenen?

Intake

Tijd om naar Rotterdam te gaan voor een intake en een inspanningstest. Ik weet nog goed dat mijn vader meereed omdat ik bang was dat ik niet voldoende energie zou hebben om op en neer te kunnen rijden. Eenmaal daar volgde een uitgebreid gesprek met daarin de aanleiding, uitleg vanuit mijn positie en een aantal metingen waaronder hartslag, gewicht en bloeddruk. Na het gesprek was het tijd om sportkleding aan te doen in voorbereiding op de inspanningstest die gedaan werd met behulp van een hometrainer en meetapparatuur. In een klein kwartier fietste ik mezelf compleet leeg, ik ging tot het uiterste. En dat was ook te zien in de uitslag! Ik bleek ondanks mijn beleving nog steeds over een redelijk gemiddelde conditie te beschikken. Waren die jaren van fietsen en hardlopen toch niet voor niets geweest!

Op mijn zenuwen

Na de intake mocht ik de hartslagsensor meenemen en werd deze gekoppeld aan een app. Met behulp van deze app zou ik kunnen gaan trainen en gaan ademhalen. “Ademhalen? Dat doe je toch de hele dag door?” hoorde ik mezelf afvragen in gedachte. Het blijkt dat door middel van ademhalingsoefeningen je invloed kunt uitoefenen op je hartritme-variabiliteit, afgekort HRV. Ik zal in het kort proberen uit te leggen wat dit inhoudt. De HRV wordt beïnvloedt door het autonome zenuwstelsel. Dit is het gedeelte van ons zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor de onbewuste processen in ons lichaam, zoals bijvoorbeeld de spijsvertering, ademhaling en stofwisseling. Het autonome zenuwstelsel is onder te verdelen in twee delen: het parasympatisch zenuwstelsel en het sympathisch zenuwstelsel. Je kunt het vergelijken met de werking van een auto: het parasympatisch zenuwstelsel fungeert als ‘rem’ voor ons lichaam terwijl het sympathisch zenuwstelsel gezien kan worden als het ‘gaspedaal’. Wanneer je lichaam dus goed functioneert, bij een hogere HRV, geeft het of gas of het remt af. Wanneer er een disbalans is gebruikt je lichaam als het ware het gas- en rempedaal tegelijkeertijds wat resulteert in een lagere HRV waarde. Hopelijk is het nu een beetje duidelijk geworden wat HRV inhoudt. Blijven ademen terwijl je leest hè, rustig in en uit..

Let’s go

3 weken later was het zover en kon mijn training starten. Ik ging vanaf dat moment 3 keer per week ongeveer 2,5 uur actief trainen. En het was ook nog eens in Wageningen, 45 minuten rijden. Ik was eerlijk gezegd doodsbang en nerveus de eerste keer dat ik de auto instapte. Ik heb wel drie keer de gedachte gehad om terug te rijden maar ging toch. De training is een combinatie van duursport en mobiliteits-oefeningen gevolgd door een sessie van 10 minuten ademhalingsoefeningen om het lichaam weer tot rust te krijgen. De trainingen, waarbij ik pure zuurstof kreeg om mijn lichaam meer kracht te geven, eindigden iedere keer met een kleine 10 minuten voluit. Wat ik dus al het ware deed was versnellen en een hoge inspanning leveren om mijn lichaam de bijbehorende stress te laten ervaren. Om vervolgens mijn lichaam met ademhalingen naar een rustige staat van ontspanning te begeleiden. Hierdoor kwam er een regelmaat in de HRV en nam het uithoudingsvermogen toe. De dagen waren eenvoudig: rustdag, training, rustdag, training, etc. Dagelijks deed ik minimaal drie ademhalingsoefeningen per dag om bewust te worden van deze nieuwe manier van ademen en om het onderdeel te maken van mijn dagelijkse leven.

Het resultaat

In die 3 maanden:
– liep ik ongeveer 350km hard
– versleet ik een nieuwe paar hardloopschoenen
– was ik meer dan 45 uur bezig met ademhalingsoefeningen
– ging mijn gemiddelde hartslag in rust met ruim 10 slagen omlaag, naar onder de 50
– ging mijn vetpercentage van 17,5% naar 14,5%
– was ik, voor het eerst in lange tijd, trots op mijn resultaten
– en het belangrijkste. Ik voelde me weer sterker, fysiek en mentaal.

Terwijl ik maandenlang bezig was, stond de rest van de wereld natuurlijk niet stil. Het was wel degelijk even schakelen om vervolgens weer stappen te gaan zetten naar werk en sociale verplichtingen. Maar voor mij is bewezen dat door bewuste fysieke inspanning de opgebouwde spanning en stress afnemen en dit je verder kan helpen bij je burn-out. En oja, precies vandaag ben ik anderhalf jaar lang gestopt met roken.

Geef niet op

Nu zou je na het lezen van deze blogs kunnen denken dat dit een uitzonderlijk succesverhaal is. Wanneer je in een depressie of burn-out zit lijkt vrijwel niets mogelijk te zijn. Toch is in veel gevallen de eerste moeilijke stap voldoende om een verandering in gang te zetten. Of je nu wil herstellen van een burn-out, voor jezelf kiest en een eigen bedrijf wil beginnen of toch die reis gaat maken waar je altijd van hebt gedroomd.. het begint met een eerste stap.

Heb je naar aanleiding van dit blog vragen, of wil je jouw ervaringen met anderen delen? Reageer dan hieronder.
Je mag ook altijd een email sturen met een vraag of verzoek naar info@gevoelsgoed.nl

Zorg goed voor jezelf 💚

Deel dit blog met anderen die er mogelijk steun aan kunnen hebben:

BLOG van vermoeid naar energiek GEVOELSGOED

Van vermoeid naar energiek – Deel 1

Van vermoeid naar energiek – Deel 1

Het heeft jaren geduurd voordat ik merkte dat ik ernstig vermoeid was. Achteraf gezien weet ik dat er vele signalen zijn geweest vanuit mijn lichaam om mij te waarschuwen. Deels bewust en deels onbewust heb ik ervoor gekozen deze te negeren en verder te gaan met mijn missie. Die gedrevenheid in combinatie met perfectionisme (toekomstig blog) waren een giftige cocktail geworden voor mijn fysieke gezondheid. Ik was een ambitieuze manager, betrokken en gemotiveerd om het beste uit de teams te halen. Ik zette graag een stapje extra, zeker wanneer ik daarmee een teamlid kon ontlasten of helpen. Dit was het begin, continu stappen bijzetten om te helpen. Met de beste bedoelingen maar hiermee deed ik mijzelf tekort. Alsof mijn gezondheid minder belangrijk was, zo handelde ik. Het was een soort opoffering van mijzelf aan het team waar niemand om vroeg. Daarnaast was ik ondertussen in mijn privétijd ook naarstig op zoek naar manieren om sterker en fitter te worden zodat ik snellere tijden kon neerzetten tijdens een rondje hardlopen of mountainbiken.

Suikerverslaafd

Ik rookte, dronk tussen de 10 en 15 koppen koffie per dag en vond ook mijn weg naar de welbekende energiedrankjes. Ik at ‘gezond‘ maar veel minder dan wat mijn lichaam op een dag verbrandde. Gezond waren inderdaad de salades en het beleg dat ik koos op mijn crackers. Ongezond waren de zakjes snoep die ik ‘smiddags ging halen bij de automaat. Zo rond 14:00/15:00 uur was mijn energie van de dag op en at ik snoep om daar mijn ‘boost’ aan energie te krijgen. Doorwerken op de energie van pure suiker, het werkte als een soort van verslaving in op mijn lichaam. Ik was suikerverslaafd.

Burn-out

Ik zal de details van de dag waarop het mij teveel werd bewaren voor een andere keer. Kort gezegd waren mijn lichaam en geest compleet op. Ik werd overweldigd door emoties en voelde vele vreemde effecten op mijn lichaam. Hoofdpijn, ernstig uitbreken van (angst)zweet, misselijkheid, duizeligheid en verwarring waren de eerste symptomen. In de maanden erna, toen mijn lichaam de rust kreeg, werden deze effecten alleen maar erger en het uitte zich vooral fysiek. Al snel werd, in samenspraak met de bedrijfsarts, duidelijk dat het waarschijnlijk om overspannenheid of burn-out ging. Dit was het einde van een hele heftige en vermoeiende periode en de start van een zoektocht om niet langer vermoeid te hoeven zijn.

Piekeren

De eerste stap in het traject was een bezoek aan de psycholoog om te onderzoeken waar de kern van het probleem vandaan kwam. In de gesprekken die volgden bleek al dat ik (niet geheel verrassend) veel van mezelf vroeg in de periode die leidde tot dit moment. Ik kreeg de opdracht om te onderzoeken wat mijn gedachtenpatronen waren en welke trends ik hierin kon ontdekken. In volgende sessies bleek het voornamelijk te gaan om piekergedachten die vrijwel altijd startte met “wat nou als..” Ik begon met iedere dag een half uur in te plannen om alleen maar te piekeren en na een periode van enkele weken werden de gedachten minder negatief of eisend.
Hoe fijn het ook was om begeleiding en inzichten te krijgen in mijn denken, de vermoeidheid bleef. Op dat moment werkte ik enkele uren per week en was sporten niet meer mogelijk. Het had een behoorlijk negatieve invloed op mijn gemoedstoestand omdat ik van nature niet goed ben in stil zetten. Maar wat nu? Waar lag dan het probleem? En vooral, hoe vind ik een oplossing.

Slaap

Van jongs af aan ben ik een lastige slaper geweest. Ik heb mijn ouders tientallen keren horen vertellen over mijn jaren als kind en het rondspoken dat ik deed. Dit inzicht gaf mij het idee om te kijken of mijn nachtrust wel goed was en of het wellicht mogelijk was om hier winst te behalen. Ik kwam een aantal maanden later terecht bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in slaapbegeleiding. In de prettige gesprekken die daarop volgden met mijn coach bleek al snel dat mijn slaap mogelijk niet zo slecht was als ik dacht. Toch kreeg ik tijdens deze periode de cruciale sleutel aangereikt in mijn persoonlijke weg naar energie, het begrip hartritme-variabiliteit.

Hartritme-variabiliteit

Een mooi scrabble-woord, dat zeker met drie keer dubbele letter bonus. Maar het is ook een waarde welke gebruikt wordt om de balans te bepalen van het autonome zenuwstelsel. Dit autonome zenuwstelsel is verantwoordelijk voor ademhaling, hartslag, bloeddruk en temperatuur van ons lichaam. Door middel van ademhalingsoefeningen is het mogelijk de hartritme-variabiliteit (hrv) positief te verbeteren waardoor meer balans ontstaat. Ik zal in een later blog verder ingaan op deze methodiek.

Vermoeidheid blijft

Ondertussen was ik, door de aanhoudende vermoeidheid, terecht gekomen bij een kliniek. Deze kliniek gaf multi-disciplinaire behandelingen met als doel de (chronische) vermoeidheid leefbaar te maken voor de patiënten. Echter; na de intake besloot ik niet te starten met de behandelingen. Mijn gevoel zei me dat er een andere manier was waarbij ik kon herstellen van deze situatie. Ik kon niet geloven of accepteren dat ik moest leren leven met chronische vermoeidheid (cvs)..

In mijn volgende blog het vervolg van deze reis, je leest hem komende vrijdag op deze pagina.
Heb jij ervaring met vermoeidheid of burn-out? Wat was hetgeen dat je er bovenop hielp? Deel je ervaringen met anderen zodat zij ook snel kunnen herstellen!

Blijf gezond 

Gevoelsgoed Hidde Keijzers

Tijd voor gevoel!

Voor mij is het de tijd voor gevoel volgen! Deze week ben ik gestart met mijn nieuwe bedrijf, midden in de coronacrisis die de wereld nog steeds aardig in de greep heeft. Ik kreeg leuke reacties en logischerwijs een aantal keren een vraag als: ”dat is wel spannend in deze tijd of niet?” Het antwoord daarop is: “JA”. De vraag is of het in ‘normale’ tijden ook spannend geweest zou zijn.. Ik denk namelijk van wel.

De huidige situatie zag ik natuurlijk niet aankomen. Vrijwel niemand, op een enkele uitzondering na. Mijn voorbereidingen voor het opstarten van Gevoelsgoed vonden plaats voordat de crisis in zicht was. En plots is er nu al enkele maanden een crisis gaande, waardoor er overwacht tijd is is ontstaan voor bezinning. We zijn als land op zoek naar een nieuwe manier van samenwerken en samenzijn. Toch voelt het alsof het zo moet zijn dat het samenvalt met mijn aanvang van Gevoelsgoed. Als we richting de toekomst kijken kunnen we dan ons gevoel meelaten wegen in de keuzes die we maken?

Wat is nu echt belangrijk?
Het antwoord op deze vraag is, zoals ik het gezien en gehoord heb, sterk veranderd in vergelijking met een aantal maanden terug. Waar we in de politiek vorig jaar nog hoorden dat de economische groei het voornaamste was  om concurrerend te blijven in Europa, hoor ik nu andere geluiden. Ook het crisisbeleid onder leiding van Rutte is zeer duidelijk. Gezondheid op 1, de rest volgt later. Het heeft grote sociale- en economische gevolgen deze keuze, maar sterk is deze keuze wel in mijn optiek. Gezondheid voorop stellen is niet langer het ondergeschoven kindje, het is nu prioriteit!

“When written in Chinese, the word ‘crisis’ is composed of two characters: one represents danger and the other represents opportunity” John F. Kennedy​

John F. Kennedy gebruikte het chinese symbool voor crisis om het moraal te versterken in tijden van crisis. Ondanks dat er in recente jaren veel kritiek is geweest op het letterlijk vertalen van de symbolen, is de boodschap die hij destijds had erg hoopvol. Kennedy verklaarde destijds dat het begrip crisis uit twee symbolen bestaat, één voor gevaar en één voor kans. 
Ik denk dat dit ook op de huidige situatie van toepassing is. Het gevaar is inmiddels duidelijk, de pandemie welke onze kwetsbaarheid heeft laten zien. De kans die we krijgen is de kans om het vanaf nu anders te gaan doen. Tijd om gevoel een kans te geven! Gevoelsgoed zal hier natuurlijk in bijdragen!

Heb jij ook nieuwe inzichten verkregen door de laatste weken/maanden? Laat het hieronder weten in een reactie.

Blijf gezond 💚

Welkom

Gevoelsgoed blog

Welkom op de blog van Gevoelsgoed. Iedere week volgt hier een blog of artikel met daarin de actualiteit, inspiratie of handige tips. 

Welke onderwerpen zou jij graag lezen op deze website? Laat het weten in een reactie hieronder!

Heb je een verzoek of vraag omtrent dit blog? Voel je welkom om je aan te melden en reageer direct onder het artikel en we komen er zo snel mogelijk op terug. 

Mocht je een andere vraag hebben welke je direct wil sturen klik dan hier voor het contact formulier! Vergeet ook niet te abonneren op de nieuwsbrief om niks te missen.

Social Media

Get Connected

Volg GEVOELSGOED op de social media kanalen voor inspiratie en handige tips.