BLOG van vermoeid naar energiek GEVOELSGOED

Van vermoeid naar energiek – Deel 1

Het heeft jaren geduurd voordat ik merkte dat ik ernstig vermoeid was. Achteraf gezien weet ik dat er vele signalen zijn geweest vanuit mijn lichaam om mij te waarschuwen. Deels bewust en deels onbewust heb ik ervoor gekozen deze te negeren en verder te gaan met mijn missie. Die gedrevenheid in combinatie met perfectionisme (toekomstig blog) waren een giftige cocktail geworden voor mijn fysieke gezondheid. Ik was een ambitieuze manager, betrokken en gemotiveerd om het beste uit de teams te halen. Ik zette graag een stapje extra, zeker wanneer ik daarmee een teamlid kon ontlasten of helpen. Dit was het begin, continu stappen bijzetten om te helpen. Met de beste bedoelingen maar hiermee deed ik mijzelf tekort. Alsof mijn gezondheid minder belangrijk was, zo handelde ik. Het was een soort opoffering van mijzelf aan het team waar niemand om vroeg. Daarnaast was ik ondertussen in mijn privétijd ook naarstig op zoek naar manieren om sterker en fitter te worden zodat ik snellere tijden kon neerzetten tijdens een rondje hardlopen of mountainbiken.

Suikerverslaafd

Ik rookte, dronk tussen de 10 en 15 koppen koffie per dag en vond ook mijn weg naar de welbekende energiedrankjes. Ik at ‘gezond‘ maar veel minder dan wat mijn lichaam op een dag verbrandde. Gezond waren inderdaad de salades en het beleg dat ik koos op mijn crackers. Ongezond waren de zakjes snoep die ik ‘smiddags ging halen bij de automaat. Zo rond 14:00/15:00 uur was mijn energie van de dag op en at ik snoep om daar mijn ‘boost’ aan energie te krijgen. Doorwerken op de energie van pure suiker, het werkte als een soort van verslaving in op mijn lichaam. Ik was suikerverslaafd.

Burn-out

Ik zal de details van de dag waarop het mij teveel werd bewaren voor een andere keer. Kort gezegd waren mijn lichaam en geest compleet op. Ik werd overweldigd door emoties en voelde vele vreemde effecten op mijn lichaam. Hoofdpijn, ernstig uitbreken van (angst)zweet, misselijkheid, duizeligheid en verwarring waren de eerste symptomen. In de maanden erna, toen mijn lichaam de rust kreeg, werden deze effecten alleen maar erger en het uitte zich vooral fysiek. Al snel werd, in samenspraak met de bedrijfsarts, duidelijk dat het waarschijnlijk om overspannenheid of burn-out ging. Dit was het einde van een hele heftige en vermoeiende periode en de start van een zoektocht om niet langer vermoeid te hoeven zijn.

Piekeren

De eerste stap in het traject was een bezoek aan de psycholoog om te onderzoeken waar de kern van het probleem vandaan kwam. In de gesprekken die volgden bleek al dat ik (niet geheel verrassend) veel van mezelf vroeg in de periode die leidde tot dit moment. Ik kreeg de opdracht om te onderzoeken wat mijn gedachtenpatronen waren en welke trends ik hierin kon ontdekken. In volgende sessies bleek het voornamelijk te gaan om piekergedachten die vrijwel altijd startte met “wat nou als..” Ik begon met iedere dag een half uur in te plannen om alleen maar te piekeren en na een periode van enkele weken werden de gedachten minder negatief of eisend.
Hoe fijn het ook was om begeleiding en inzichten te krijgen in mijn denken, de vermoeidheid bleef. Op dat moment werkte ik enkele uren per week en was sporten niet meer mogelijk. Het had een behoorlijk negatieve invloed op mijn gemoedstoestand omdat ik van nature niet goed ben in stil zetten. Maar wat nu? Waar lag dan het probleem? En vooral, hoe vind ik een oplossing.

Slaap

Van jongs af aan ben ik een lastige slaper geweest. Ik heb mijn ouders tientallen keren horen vertellen over mijn jaren als kind en het rondspoken dat ik deed. Dit inzicht gaf mij het idee om te kijken of mijn nachtrust wel goed was en of het wellicht mogelijk was om hier winst te behalen. Ik kwam een aantal maanden later terecht bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in slaapbegeleiding. In de prettige gesprekken die daarop volgden met mijn coach bleek al snel dat mijn slaap mogelijk niet zo slecht was als ik dacht. Toch kreeg ik tijdens deze periode de cruciale sleutel aangereikt in mijn persoonlijke weg naar energie, het begrip hartritme-variabiliteit.

Hartritme-variabiliteit

Een mooi scrabble-woord, dat zeker met drie keer dubbele letter bonus. Maar het is ook een waarde welke gebruikt wordt om de balans te bepalen van het autonome zenuwstelsel. Dit autonome zenuwstelsel is verantwoordelijk voor ademhaling, hartslag, bloeddruk en temperatuur van ons lichaam. Door middel van ademhalingsoefeningen is het mogelijk de hartritme-variabiliteit (hrv) positief te verbeteren waardoor meer balans ontstaat. Ik zal in een later blog verder ingaan op deze methodiek.

Vermoeidheid blijft

Ondertussen was ik, door de aanhoudende vermoeidheid, terecht gekomen bij een kliniek. Deze kliniek gaf multi-disciplinaire behandelingen met als doel de (chronische) vermoeidheid leefbaar te maken voor de patiënten. Echter; na de intake besloot ik niet te starten met de behandelingen. Mijn gevoel zei me dat er een andere manier was waarbij ik kon herstellen van deze situatie. Ik kon niet geloven of accepteren dat ik moest leren leven met chronische vermoeidheid (cvs)..

In mijn volgende blog het vervolg van deze reis, je leest hem komende vrijdag op deze pagina.
Heb jij ervaring met vermoeidheid of burn-out? Wat was hetgeen dat je er bovenop hielp? Deel je ervaringen met anderen zodat zij ook snel kunnen herstellen!

Blijf gezond 

3 reacties op “Van vermoeid naar energiek – Deel 1”

  1. Wat een ontdekkingen Hidde. Heel veel succes, ik bewonder je doorzettingsvermogen!
    Benieuwd naar je volgende blog,
    Groetjes, Marianne Jacobs, moeder van Frans

  2. Pingback: Van vermoeid naar energiek - Deel 2 - GEVOELSGOED

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *